Palvelumuotoilua PIMA-prosessille

Miten päädyimme optimoimaan Suomenlinnan hoitokunnan PIMA-prosessin? Miten palvelumuotoilu liittyy ympäristökonsultointiin?


Olen aina ollut innokas hahmottamaan kokonaisuuksia ja etsimään niitä osia, joita voisi jollain tavoin parantaa. Olen tehnyt sitä omassa työympäristössäni, mutta miettinyt, miten voisin auttaa myös muita. Olin lukenut palvelumuotoilusta, joka kiteyttää mielestäni määritelmänä kaiken oleellisen: asiakaslähtöistä prosessin suunnittelua ja optimointia. Miksei sille olisi tarvetta myös ympäristötoimialalla?

Yrityksenä vahvuutemme on ympäristöön liittyvien toimialojen asiantuntijuus. Siksi pääsemme helposti syvälle siihen, mikä on toiminnan tarkoitus, ja pystymme hahmottamaan tehostamistarpeet. Tästä syystä, kun Suomenlinnan hoitokunnan kanssa PIMA-toimintaperiaateohjeen päivitysprojektia suunnitellessa tuli ilmi, että itse asiassa heidän koko pilaantuneiden alueiden hankkeisiin liittyvä toimintaprosessi kaipaisi selkeyttä ja tehokkuutta, ehdotimme prosessin optimointityötä.

Aloitimme hankkeen kattavalla selvityksellä nykyisestä prosessista. Yhdessä asiakkaan kanssa määritimme optimointiprojektille ytimekkäät tavoitteet. Keskeisiä tavoitteita muodostui neljä. Tavoitteiden jälkeen esittelimme asiakkaalle konkreettiset ehdotuksemme työn etenemisestä. Kustannussäästöjä emme asettaneet varsinaiseksi tavoitteeksi, sillä on selvää, että optimoinnilla niitä syntyy.

Koko kehittämistyön teimme tiiviisti asiakkaan kanssa yhteistyössä. Olimme myös yhteydessä Suomenlinnan PIMA-prosessiin osallistuviin muihin toimijoihin, jolloin lopputuloksesta saatiin kaikkia hankkeisiin osallistuvia tahoja palveleva.

Kun tuli aika esitellä työmme tulokset, olin valtavan onnellinen kaikesta hyvästä palautteesta, jota saimme. Onnistuimme tekemään tavoitteiden mukaista työtä, joka selkeyttää huomattavasti toimintaa ja aiheuttaa kustannussäästöjä asiakkaalle. Työ oli meille erittäin antoisaa ja mielenkiintoista.

Uskomme, että yhä useampi taho haluaa kehittää toimintaansa ja haluamme myös jatkossa tarjota palveluna niin kutsuttua palvelumuotoilua eli prosessin kehitystä ja optimointia. Sillä saadaan kustannussäästöjen lisäksi myös toimintatavat kuntoon, mikä edesauttaa työntekijöiden hyvinvointia ja lisää työmotivaatiota. Tämä taas lisää työn tehokkuutta. Ole siis yhteydessä, jos tunnistit työssäsi alueita, jotka tarvitsisivat meidän palveluamme!

Leija Lahtinen

Palvelumuotoilu